Stress, wat is dat?

 

Laatst gepost :

 

 

 

Wees bewust van je gedachten, want ze worden woorden

Wees bewust van je woorden, want ze worden daden

Wees bewust van je daden, want ze worden gewoonten

Wees bewust van je gewoonten, want ze worden je karakter

En wees bewust van je karakter, want ze word je lot

Want we worden wat we denken

 

Echte verhalen

Help, ik heb stress, maar wat betekent dat dan eigenlijk?

 

Hierbij een kort maar duidelijk tekstje stress en onze stressgrens.

Ik heb het gepost omdat ik vind dat 'stress' eigenlijk gewoon een woord is, en weinigen eigenlijk weten wat het precies is, net zoals weinigen weten hoe het eigenlijk komt dat ze blij zijn of kwaad,...

We gebruiken dagelijks zoveel woorden zonder dat we de betekenis en dergelijk kennen. We vinden dat maar normale woorden, omdat iedereen ze gebruikt al van voor je geboorte, en de geboorte van je ouders, al te lang om ons er nog vragen bij te stellen. Maar dus, hieronder een tekstje over stress, wat is het, hoe komt heten hoe is het te voorkomen? Tekst : 'Stress, wat is dat?' werd geschreven door psychotherapeute G. Bogaerts. - Klik hier voor de website.

 

 

Wat is onze stressgrens?

 

In onze hersenen zitten mechanismes die regelen hoeveel stress een persoon aankan.

Dit noemen we onze ‘stressgrens’ , zij is dus erg individueel.

Onze stressgrens wordt bepaald door :

1)Biologische factoren, o.a. erfelijkheid : Wat heb ik meegekregen van mijn ouders.

2)Psychologische factoren : Wat heb ik al allemaal meegemaakt en hoe heeft dit me gevormd

3)Omgevingsfactoren : o.a. opvoeding – heb ik een goed vangnet, netwerk om me heen?

Dit gezamenlijk resultaat maakt dus onze stressgrens.

Af en toe over onze stressgrens gaan is OK, want dit verhoogt zelfs onze

Veerkracht en houdt ons alert.

Maar een te lange tijd en teveel stress is niet OK en kan bepaalde

symptomen veroorzaken.

Wat bepaalt nog meer hoeveelheid aan stress?

Je hebt verschillende stressoren die op onze stressgrens inbeuken.

1)De acute stressoren : vb. – verlies van een dierbare, verlies van een job, echtscheiding.

2) A) De dagelijkse kleine beslommeringen zoals drukke agenda, in de file staan, zieke kinderen, je bezorgd maken om anderen.

B) Onze persoonlijkheid : willen we perfect zijn, zijn we veeleisend of kunnen we de zorgen om ons heen loslaten?

 

Als we al deze factoren samen optellen krijgen we onze totale stress.

Acute stress + chronische stress is totale stress.

Duurt deze totale stress te lang en komt zij boven onze individuele stressgrens uit, dan worden we kwetsbaarder.

 

 

Tekst voorbehouden aan G. Bogaerts en echteverhalen.be

 

Alle rechten voorbehouden, het is verboden om teksten te kopieren.

Sites die ik nog host :